Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi (CECRL) este un document elaborat în anul 2001 de Consiliul Europei.
Acesta definește și permite evaluarea competențelor lingvistice ale elevilor. Toate cursurile și examenele propuse de Alianța Franceză din Moldova sunt concepute și clasificate conform CECRL.
CECRL constă într-o scară de evaluare a stăpânirii unei limbi, conform a 6 niveluri : de la A1 până la C2 (elementar – autonom).
Această scară este definită în funcție de «ce știi să faci» în diferite domenii de competență : înțelegere scrisă/orală, exprimare scrisă/orală, interacțiune în comunicare.
Scara respectivă constituie, în prezent, punctul principal de referință în domeniul studierii limbilor, predării acestora și evaluării nivelurilor, în numeroase țări, chiar și în cele non-europene și are drept scop favorizarea mobilității educaționale și profesionale.
În cadrul Alianței Franceze, toate cursurile de limbă franceză au drept obiectiv progresul și evoluarea studenților conform nivelurilor CERCL.
Nivel A
Utilizator elementar
A1: elevul descoperă limba. Acesta se familiarizează cu sonoritățile limbii franceze.
A2: elevul înțelege propoziții izolate, expresii frecvent folosite, informații concrete. Acesta poate să reacționeze în situațiile cotidiene cu ajutorul interlocutorului său.
Nivel B
Utilizator independent
B1: elevul poate înțelege conținutul esențial dintr-un text oral sau scris când este utilizată o limbă clară și standard. Acesta poate să se exprime fără mari dificultăți în diferite situații.
B2: elevul înțelege conținutul esențial al textelor, orale sau scrise, complexe și destul de lungi. Acesta comunică cu ușurință.
Nivel C
Utilizator experimentat
C1: elevul, «utilizator experimentat», înțelege documente orale sau scrise, lungi și dificile. Acesta poate sesiza semnificațiile implicite și utilizează limba într-o manieră suplă și eficace.
C2: utilizatorul înțelege totul fără efort ; nivelul de stăpânire a limbii se apropie de competențele unui vorbitor nativ.
Note : Notă : procentajul evoluției în cadrul procesului de studiere a limbii și echivalentul acestuia conform nivelurilor CECRL este orientativ.